In de voorgaande verhalen heb ik meerdere ontwerpers aan de orde gesteld. Buiten de door mij besproken ontwerpers waren er meer die mogelijk net zoveel aandacht verdienen. Maar ik heb een keuze gemaakt, een keuze die geen recht doet aan die ontwerpers die ik hierna nog kort zal benoemen, in willekeurige volgorde.
Willem Hendrik van Norden (1883 – 1978)
Als jongen van een jaar of vijftien bij De Distel gekomen. Aldaar opgeleid door ondermeer Cor de Bruin en Nienhuis. Hij zou tot aan het eind van De Distel in 1923 blijven om daarna over te stappen naar Goedewaagen in Gouda. Misschien wel zijn mooiste ontwerp is die van het tegeltableau van De Gekroonde Valk. Ik kom daar later nog op terug. Naast zijn plateelwerk heeft hij veel geschilderd, voornamelijk landschappen en ander werk in een impressionistische stijl.
Carel Adolph Lion Cachet ( 1864 – 1945)
Lion Cachet was vanaf 1912 bij De Distel ontwerper van vele monumentale tegeltableaus, maar zijn oeuvre strekt zich uit over de volle breedte van het kunstspectrum. Veel van zijn werk is in het Centraal Museum te Utrecht. Een uitgebreide biografie is te vinden via: De Kunstbus.
Theodoor Willem Nieuwenhuis (1866 – 1951)
Net als de voornoemde Cachet was hij een veelzijdig kunstenaar die zich niet beperkte tot een bepaald vakgebied. Hij was tekenaar, litho-ontwerper, houtsnijder, aquarellist, interieurontwerper enz. enz. Misschien wel zijn bekendste interieurontwerp was die voor het Scheepvaarthuis (nu: Hotel Amrâth).
Voor De Distel ontwierp hij tegeltableaus en vaaswerk. Mens- en dierfiguren vormden een organische eenheid met flora en fauna, de decoraties op het aardewerk kwamen op de eerste plaats voor Nieuwenhuis. Zie ook De De Kunstbus.
Johannes (Jan) Wigbold Eisenlöffel of Eisenloeffel (1876 – 1957)
De vierde en laatste ontwerper die ik hier nog kort noem, heeft eigenlijk maar kort bij (voor?) De Distel gewerkt. Formeel is hij waarschijnlijk nooit vast in dienst geweest, maar zo rond 1904 en iets later zou hij ontwerpen hebben geleverd voor aardwerk serviezen en andere gebruiksvoorwerpen als vazen. Hij was oorspronkelijk opgeleid tot edelsmid, zijn specialiteit was dan ook het ontwerpen van gebruiksvoorwerpen in metaal.
Voor meer informatie verwijs ik naar de website van VVNK.
Eisenloeffel had een eigen zaak (of het zou iemand moeten zijn met exact dezelfde naam). Aanvankelijk op Het Rokin om later te verhuizen (hoogstwaarschijnlijk pas in 1922, dit i.t.t. wat het SAA aangeeft) naar de Nieuwezijds Voorburgwal 49.
OF NAAR: Verhaal 32