Sluiting?
Op 26 februari 1890 verschijnt een opmerkelijk artikel in het Algemeen Handelsblad. De toekomst van het Panoramagebouw zou ter discussie staan. Zou het een mogelijkheid zijn het gebouw om te vormen tot een grote schouwburg is de vraag. De architect van het gebouw, Izak Gosschalk, bestudeert de mogelijkheden. Het bestuur van het Nederlands Toneel heeft dit plan ter sprake gebracht bij het bestuur van de Panorama Maatschappij. Hun plan komt niet zomaar uit de lucht vallen. Door de brand in de Stadsschouwburg zit men met een gebrek aan een groot podium.
Aankondiging van de tentoonstelling in de Kunstzaal van de werken van Thérèse Schwartze. Bron: De Tijd van 5 april 1890
Fragment uit de ingezonden brief van de maker van het Panorama Jeruzalem, bron: Alg. Hand. van 6 dec. 1891
In de Kunstzaal
Dit is het begin van een discussie die zich over vele jaren zal uitspreiden. Vooralsnog staat het volgende panorama namelijk al in de planning en gaan de tentoonstellingen gewoon door, bijvoorbeeld met het werk van de als talentvol beschreven Thérèse Schwartze (opening op 6 april 1890). Talentvol misschien wel, maar na een maand maakt men bekend dat de toegangsprijs van 25 cent zal worden gehalveerd (vanaf 5 mei 1890). Een uitgebreide beschrijving van deze tentoonstelling in N.v.d.D. van 14 april 1890
Afbeelding uit de brochure bij het Panorama Jeruzalem, bron: Klein Materiaal T 736 – 027
Afbeelding (2) uit de brochure bij het Panorama Jeruzalem, bron: Klein Materiaal T 736 – 027
Afbeelding (3) uit de brochure bij het Panorama Jeruzalem, bron: Klein Materiaal T 736 – 027
Het einde van de N.V. is minder succesvol. Het eindigt in een openbare verkoping van alle eigendommen, inclusief het panorama. Maar niemand wil het enorme doek van 112 meter lang en 15 meter hoog hebben. De minimumprijs wordt niet gehaald. Maar een dag na de veiling van 21 december 1909 maakt het Algemeen Handelsblad bekend dat het doek 'onderhands' is verkocht aan de Maagdenburgse Panoramamaatschappij. Een aantal maanden later (maart 1910) blijkt dat het panorama toch te zijn verkocht aan een andere partij. Het gaat om twee heren uit Silvolde (Achterhoek). Voor zover bekend waren er problemen met het transport en is het maar de vraag of het ooit in Silvolde is aangekomen. In ieder geval is er nooit meer iets van vernomen.
Naar het volgende verhaal: VERHAAL 9