Aan de andere kant van het politieke spectrum staat de krant De Tijd. De Tijd van 18 maart 1933 kijkt heel anders tegen de situatie aan. Zij beschrijven hoe tijdens de eerste voorstelling zich een aantal ‘communisten en andere geestverwanten’ onder het publiek hebben geschaard om zo ‘spontaan’ tegen de film te protesteren. Volgens De Tijd roepen zij niet altijd even relevante zaken en verwezen soms naar kwesties die niet correspondeerden met het getoonde beeld. Een enkele onruststoker werd door de politie verwijderd.
Latere demonstraties hadden volgens De Tijd het karakter van revolutionaire aard. Buiten het theater was de politie aanwezig, onder andere politie te paard en werden meerdere charges uitgevoerd waarbij rake klappen werden uitgedeeld. Meerdere demonstranten hadden zich opnieuw onder het bioscooppubliek gemengd. In de zaal werd gejoeld en er werden stinkbommen gegooid. Uiteindelijk heeft de politie een twintigtal personen, waaronder vrouwen, uit de zaal gehaald en naar het politiebureau gebracht. (Bron: De Tijd van 18 maart 1933 Lees hier het hele artikel
In het politiearchief bevinden zich meerdere artikelen die blijkbaar het bewaren waard waren, althans volgens de politie. Bij deze, zie afbeelding hierna, een lang artikel uit het Algemeen Handelsblad.
In Nederlands-Indië is aanvankelijk weinig berichtgeving, niet al het nieuws komt blijkbaar direct door. In eerste instantie wordt voornamelijk melding gemaakt van het feit dat een verdere vertoning wordt stopgezet na ‘de eerste vertoningsweek’.
Maar op 3 april 1933 komt de Sumatra Post met een lang artikel onder de kop: “De Ufa-film “Morgenrot” – COMMUNISTISCHE RELLETJES TE AMSTERDAM”. Het eerste deel van dit artikel is vooral een beschrijving van de film en niets wijst op welke protesten dan ook. Maar in het tweede deel haalt de krant flink uit naar de, in hun ogen, communistische oproerkraaiers.
(Bron: de Sumatra Post van 03-04-1933 Lees hier het hele artikel )