De Distel, berichten uit de pers en andere bronnen (72)

Het gewone werk gaat gewoon door, 1913 – 1918

Verteller: IMG_1170.jpg Frits Slicht
Auteur: IMG_1170.jpg Frits Slicht
Valckenierstraat
Catalogus van de Wereldtentoonstelling te Gent, bron: Delpher, boeken Basis.

Catalogus van de Wereldtentoonstelling te Gent, bron: Delpher, boeken Basis.

In 1913 is er opnieuw een wereldtentoonstelling, deze keer in Gent, België van 26 april tot en met oktober 1913. Opnieuw is De Distel aanwezig en ook nu weer in adem genoemd met St. Lucas: “De Plateelbakkerij “St. Lucas” te Utrecht, exposeert kunstvolle producten van haar aardewerk, terwijl de Plateelbakkerij “De Distel” uit Amsterdam ons kennis doet maken met nieuwe voortbrengselen harer nijverheid, welke uitgevoerd zijn naar de ontwerpen van Nienhuis, van Norden en Jansen.” Bron: Het vaderland van 21 mei 1913.

Advertentie voor de tentoonstelling van modern Fransch Ceramiek in het Stedelijk Museum van Amsterdam, bron: Het Nieuws van den dag: kleine courant va 5 april 1913

Advertentie voor de tentoonstelling van modern Fransch Ceramiek in het Stedelijk Museum van Amsterdam, bron: Het Nieuws van den dag: kleine courant va 5 april 1913

In 1913 is Lob nog wel betrokken, in het comité van aanbeveling, bij de voorbereiding van een tentoonstelling over “Modern Fransch Ceramiek” in het Stedelijk Museum van Amsterdam.

De Eerste Wereldoorlog, 1914 – 1916

Met Gent is voorlopig een einde aan de grote internationale tentoonstellingen. De in 1914 uitgebroken wereldoorlog zet een flinke streep door de internationale handel, de afzet van plateelwerk van De Distel en ander Nederlands aardewerk.

Advertentie voor de tentoonstelling van Ned. pottenbakkerskunst, bron: Het Nieuws van den Dag van 6 mei 1916.

Advertentie voor de tentoonstelling van Ned. pottenbakkerskunst, bron: Het Nieuws van den Dag van 6 mei 1916.

De Larensche Kunsthandel was een initiatief van Nico van Harpen, bron: Historische kring Laren.

De Larensche Kunsthandel was een initiatief van Nico van Harpen, bron: Historische kring Laren.

Maar in 1916 is er in Nederland het initiatief van de Larensche Kunsthandel (Amsterdam) om het Nederlandse design te promoten. Nog net niet onder het motto: geen schilderijen maar potten. De pottenbakker in plaats van de kunstschilder, maar Het Algemeen Handelsblad van 8 mei 1916 corrigeert zichzelf, want het is natuurlijk meer dan het bakken van potten. Maar erg enthousiast kan de krant er niet van worden. Lees en beoordeel zelf: HIER.

Nieuwe ontwerpers

Foto’s van Lion Cachet uit de Merkelbach collectie, SAA ca. 1930

Foto’s van Lion Cachet uit de Merkelbach collectie, SAA ca. 1930

De Distel is vanzelfsprekend aanwezig en introduceerde hier voor het eerst haar nieuwe ‘freelance’ ontwerpers Lion Cachet, Theo Nieuwenhuis en Jan Eissenloeffel. Het Nieuws van de Dag van 9 mei 1916 is overigens een stuk enthousiaster:  “Nationale Tentoonstelling van Ned. Pottenbakkerskunst. — Larensche Kunshandel. Het is hoogst verdienstelijk, werk van den Larenschen Kuntshandel eens een zoo groote collectie Nederlandsch poittenbakkerswerk bij elkaar te brengen. Een zoo ruim overzicht van modern voortbrengselen van deze toch zoo hij uitstek vaderlandsche kunstnijverheid is ons in lange tijd niet verschaft.” In dezelfde krant aanvankelijk een advertentie over pottenbakkerskunst, later aangepast tot: kunstaardewerk.
Voorbeelden van een ontwerpen door Lion Cachet, bron: Goedewaagen

Voorbeelden van een ontwerpen door Lion Cachet, bron: Goedewaagen

De Distel is tussen 23 juli en 13 augustus 1916 ook nog aanwezig op een tentoonstelling voor antieke en moderne kunst in Coevorden. De locatie was het expositiegebouw in het Van Heutszpark. 

Terug naar de inhoudsopgave

OF NAAR: Verhaal 73 

Alle rechten voorbehouden

11 keer bekeken

Geen reacties

Voeg je reactie toe