Wonen in Amsterdam: 1904 – 1908
Willem Jansen heeft tussen februari 1904 en juni 1908 in Amsterdam gewoond. Aanvankelijk in de Ringstraat (nu: Overamstelkade), kort daarna in de Laing’s Nekstraat. Hij kwam vanuit Haarlem om na juni 1908 naar Blaricum te verhuizen (bron: biografie – W.G.F. Jansen 1871 – 1949. Schilder van de losse toets door H.P. ter Avest). Inmiddels was hij in 1898 getrouwd met de uit Drachten afkomstige Hillegonda Zijlstra. Met haar kreeg hij een dochter en een zoon.
Tegeltableaus
In het eerder aangehaald artikel uit het Nieuwsblad van het Noorden (verhaal 17) wordt verwezen naar de tegeltableaus die hij voor de Distel in Amsterdam heeft ontworpen. Die zouden zijn aangebracht in de Johannes Verhulststraat en de Jan Luijkenstraat. In het Verhulststraat zou het gaan om de twee tegeltableaus met reigers op nummer 164. Ook in de Jan Luijkenstraat op nummer 58 en 60 gaat het om diermotieven (zie afbeeldingen). De krant schrijft over deze tegeltableaus: “Opvallend is dat bij die diertaferelen in tegeltableau de sierlyke, symmetrische krullen van de Jugendstil ontbreken. Het prachtige prentenboek aan de openbare straat dat De Distel tussen 1904 en 1908 op haar naam bracht, moet voor het grootste deel Jansens werk zijn.”
De tegeltableaus in de Jan Luijkenstraat zijn niet gesigneerd. De naam van de ontwerper ontbreekt. Maar de kleurstelling en andere kenmerken wijzen duidelijk op een andere ontwerper dan Nienhuis.
Een tegeltableau dat zeker van zijn hand is, is het tableau van het Paleis voor Volksvlijt. Het is zowel gesigneerd (links) met Distel) en rechtsonder met W.G.F. Jansen. In de biografie van Jansen staat dat hij het in 1915 heeft ontworpen en geschilderd. Dat is best opmerkelijk, zo stelt de schrijver van de biografie, want Jansen was niet langer in dienst bij De Distel. In hetzelfde jaar 1915 heeft hij waarschijnlijk ook het tegeltableau ontworpen met de naam: Het Poolsche Koffiehuis. De bron hiervoor is het Museum Goedewaagen. De krant het Nieuws van den Dag schreef hierover op 19 maart 1915 o.a. over het feit dat er een tegeltableau van de hand van De Distel werd aangeboden aan de directeur Van Trier: "Het feest in ‘Het Poolsche Koffiehuis’. Hedenmorgen is in de benedenvestibule van Hotel en Restaurant Polen, in bijwezen van alle commissarissen en van het geheele personeel van Polen en vele belangstellenden, met eene bescheiden en deftige plechtigheid Polen’s 25-jarig bestaan herdacht. (.........) Om u te huldigen wist het bestuur geen beter doel dan door uw naam voor altijd aan ‘Polen’ en aan wat het was en is, te verbinden, en bied ik u namens de maatschappij een tegeltableau aan, waarop afgebeeld is het oude Poolsche Koffiehuis en het in Restaurant en Hotel Polen herschapene, het ‘Polen’ van thans. Het nageslacht zal dan weten wie Trier geweest is. Daarop werd het fraaie tegeltableau, gemetseld in den muur der vestibule, onthuld, een meesterwerk van de plateelbakkerij ‘De Distel’."
Maar hij moet ook aardewerk hebben ontworpen. Zo maakte hij volgens Thorn Prikker groene potten met een pracht van kleur. Het vervelende, voor mij althans, is dat er geen afbeeldingen te vinden zijn van zijn aardewerk (nou, misschien één dan).
NAAR: Verhaal 21