Uitleg in ‘Arti et Industriae’
In de maand mei van het jaar 1904 is er een door de vereniging ‘Arti et Industriae’ georganiseerde bijeenkomst te Den Haag. Op de bijeenkomst in het Zuid-Hollandsch Koffiehuis zijn meerdere ‘voortbrengselen’ van plateelbakkerij De Distel bijeengebracht. Te zien zijn: “…… een tegeltableau, voorstellende ‘het Damrak in 1804’, verschillende vazen, pendules, enz. van aardewerk in moderne vormen met sierlijke ornamentiek, benevens een aantal gebrande en beschilderde tegels en ontwerpen voor tegelwerk, waaronder een forsche oompositie voor het gebouw der Buitenlandsche Bank te Amsterdam.” Na het vergaderdeel geef Lob een inleiding of uitleg over het getoonde werk van ZIJN Distel. Hij: “lichtte vervolgens op onderhoudende wijze de expositie van werk uit zijn fabriek toe, waarvan een inzending op de tentoonstelling te St. Louis is geëxposeerd en vestigde in ’t bijzonder de aandacht op een speciaal procédé van zijn plateelbakkerij, het matglazuur, waarbij de hinderlijke glimlichten van ’t glazuur en ook de glazuurkorsten worden voorkomen. De prijs is dezelfde als van gewoon glazuur. Het matglazuur is absoluut glazuurbarstvrij en gladder dan grès. Het tegeltableau „Het Damrak in 1804” is bestemd voor de hal van 't nieuwe gebouw der Algemeene Maatschappij voor Levensverzekering en Lijfrente, architect de heer Berlage. Het tableau is vervaardigd naar een oude penteekening.” Bron: Het Vaderland van 17 mei 1904
Ook het Algemeen Handelsblad van 15 mei 1904 memoreerde deze bijeenkomst en spreekt over: “een zeer goed bezochte vergadering, waar weder eene fraaie kunstbeschouwing aanwezig was van voortbrengselen uit de Plateelbakkerij „De Distel" te Amsterdam. Zeer de aandacht trokken een tegeltableau, voorstellende het Damrak in 1804, verschillende vazen, pendules, enz. van aardewerk in moderne vormen mot sierlijke ornamentiek, benevens een aantal gebrand s en beschilderde tegels en ontwerpen voor tegelwerk, waaronder een forsche compositie voor het gebouw der Buitenlandsche Bank ta Amsterdam.” Misschien minder gedetailleerd over het glazuur, maar uit dit artikel blijkt dat Lob meer had meegenomen dan tegels of een tegeltableau!
Eerder in het jaar 1904 was De Distel in de Kunstzalen Oldenzeel aan de Glashaven 20, Rotterdam. In het tijdschrift Mercurius (van 23 – 01 – 1904) wordt dit vermeld in een klein bericht. Het artikel wil: “aandacht vestigen op het nieuwe procédé mat glazuur van „De Distel” dat volgens deskundigen voor vazen en voor tegels van groote 'waarde gebleken is. Als zij dan heengaan, zal het niet wezen, zonder de overtuiging, dat hunne kennis, misschien ook wel hun gevoel voor het schoone zeer verrijkt is geworden.”
OF NAAR: Verhaal 63