De Distel, berichten uit de pers en andere bronnen (74)

Het gewone werk gaat gewoon door, 1918 – 1920

Verteller: IMG_1170.jpg Frits Slicht
Auteur: IMG_1170.jpg Frits Slicht
Valckenierstraat
Voorblad van de catalogus van de tentoonstelling te Stockholm in 1919. Bron: Katalog över utställningen av Holländska och Holländsk-Indiska produkter i Stockholm, 22-29 September

Voorblad van de catalogus van de tentoonstelling te Stockholm in 1919. Bron: Katalog över utställningen av Holländska och Holländsk-Indiska produkter i Stockholm, 22-29 September

In het jaar 1918 is er een grote Kunstnijverheidsbeurs te Rotterdam. De recensent N.H. Wolf van De Kunst schrijft het volgende over het werk van De Distel. Hij is ment name positief over: “… de drie dekorateurs – ontwerpers, die voor de Amsterdamsche fabriek De Distel werken : Leon Cachet, Bert Nienhuis en W. H. van Norden. Nienhuis' schalen en vazen trekken steeds de aandacht door de eigenheid van het motief en de herhalende variaties die de kunstenaar ermede weet te fantazeeren. Van Norden eveneens is zeer persoonlijk in zijne ontwerpen. En met de nieuwe procédétechniek van De Distel weet hij, zoo goed als Leon Cachet, verrassende effekten te bereiken, vooral in lichte tinten van geel, groen en blauw, op porceleinig glazuur over witte paté. Juist dezer dagen zag ik eene collectie aardewerk van ,,De Distel" in ‘De Bijenkorf’ geëxposeerd. Tusschen Karlsruhe en Zwitsersch aardewerk maakte het een voordeeligen indruk: het Amsterdamsche werk was veel fijner van kleur en van dekor!”       Bron: De kunst; een algemeen geïllustreerd en artistiek weekblad jrg 10, 1917/1918, no 538, 18-05-1918. Een en ander werd georganiseerd in het Academiegebouw aan de Coolvest ( www.joodserfgoedrotterdam.nl/coolsingel-coolvest ). Leon Cachet is natuurlijk Lion Cachet. 

Tableau van 96 keramische tegels met een uitzicht op de Amsterdamse bierbrouwerij de Gekroonde Valk, door Plateelbakkerij de Distel in 1908, ontwerp van W.H. van Norden.

Tableau van 96 keramische tegels met een uitzicht op de Amsterdamse bierbrouwerij de Gekroonde Valk, door Plateelbakkerij de Distel in 1908, ontwerp van W.H. van Norden.

In het jaar 1919 is er voor de derde keer een Jaarbeurs, ook De Distel is aanwezig. Maar net als bij de voorgaande beurzen geen nadere informatie. In het jaar 1919 is De Distel nog maar eens op een internationale tentoonstelling. In dit geval gaat het om de Hollandsche Week in Stockholm van 22 tot en met 29 september. Veel is er niet bekend, de pers had blijkbaar weinig interesse. Het is vooral de Preanger Bode, de krant uit Ned. Indië die ruim aandacht schenkt aan deze week. De Distel wordt overigens nergens genoemd, maar hetzelfde gold ook andere firma’s. Via ‘Delpher – boeken basis’ vond ik wel nog de catalogus HIER. . Daarin wordt vermeldt dat De Distel in zaal F op stand 48 stond met “porslin och tegel”. Verder is er nog een advertentie die verwijst naar een winkel in Stockholm waar ondermeer werk van Willem van Norden te koop is (zie de advertentie).
Advertentie uit de catalogus van de tentoonstelling te Stockholm. Bron: Katalog över utställningen av Holländska och Holländsk-Indiska produkter i Stockholm, 22-29 September

Advertentie uit de catalogus van de tentoonstelling te Stockholm. Bron: Katalog över utställningen av Holländska och Holländsk-Indiska produkter i Stockholm, 22-29 September

Conflict?  

In het jaar 1920 is er een rechtszaak geweest naar aanleiding van het ontslag van een zeker E. van Kleef (v) door De Distel. Het gaat niet zozeer om het ontslag als wel om het feit dat deze Van Kleef recht dacht te hebben op een uitkering uit de werklozenkas van de Ned. Ver. van Glas- en Aardewerkers. Zij beweerde te zijn ontslagen vanwege een arbeidsconflict. Maar op navraag bij de werkgever blijkt het te gaan om het meerdere malen te laat komen op het werk. Niet alleen het te laat komen was een punt, ook het feit dat zij soms een hele dag wegbleef. Zij wordt in het ongelijk gesteld en moet het uitgekeerde bedrag terugstorten in de werklozenkas. Bron: Ned. Staatscourant van 28 juli 1920.

Terug naar de inhoudsopgave

OF NAAR:  Verhaal 75

Alle rechten voorbehouden

29 keer bekeken

Geen reacties

Voeg je reactie toe